Potravinárska komora Slovenska (PKS) uskutočňuje už od roku 2011 prieskum podielu vystavenia slovenských potravín na pultoch obchodov. Podiel slovenských potravín v roku 2025 dosiahol hodnotu 40,4%. Oproti roku 2024 ide sa podiel znížil o 0,8 p.b.. Nakoľko ide o pokles už v treťom roku za sebou, môžeme hovoriť o klesajúcom trende. Je to vizitka toho, že štát dlhodobo nemá koncepciu zlepšovania konkurencieschopnosti potravinárskeho odvetvia na Slovensku, ktorá v kombinácii s nedostatočnou finančnou podporou zlyháva v upevňovaní potravinovej bezpečnosti nášho štátu.
Potravinárska komora Slovenska uskutočnila v roku 2024 prostredníctvom agentúry Go4insight prieskum vystavenia slovenských výrobkov v maloobchode. Prieskum uskutočňuje už od roku 2011, pričom kvôli relevantnosti dát používa stále rovnakú metodológiu. V roku 2025 sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 334 predajniach potravinových reťazcov v celej Slovenskej republike. Terénny zber údajov prebiehal v mesiaci marec až apríl 2025 v rovnakých obchodných sieťach ako minulý rok, pričom do prieskumu boli zaradené aj novootvorené predajne siete Biedronka.
Podľa výsledkov prieskumu dosiahol podiel vystavenia slovenských výrobkov v roku 2025 úroveň 40,4 %, čo je medziročne pokles o 0,8 percentuálneho bodu v porovnaní s rokom 2024.
Dlhodobé merania od roku 2011 ukazujú, že podiel vystavenia slovenských potravín do roku 2017 permanentne klesal (37,2 %), až v roku 2018 začal postupne opäť rásť. Podiel vystavených slovenských výrobkov rástol kontinuálne do roku 2022, kedy dosiahol hodnotu 42,3 %, nasledujúce tri roky podiel klesal.
„Klesajúci trend podielu slovenských potravín považujeme za alarmujúci. Znamená to, že potravinári so zvyšujúcimi sa nákladmi a dopadmi konsolidačných opatrení v kombinácií s nedostatočnou podporou strácajú voči zahraničiu konkurencieschopnosť. Pokiaľ sa pozrieme na úroveň podpory poľnohospodárskej prvovýroby a spracovania, vidíme výrazný nepomer. Vzniká tu teda otázka, aký je základný účel masívnej podpory prvovýroby. Dostatok potravín zo slovenskej produkcie pre spotrebiteľov na pultoch v obchode to určite nie je,“ uviedol Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska.
„Výraznejšia podpora spracovania potravín by znamenala nielen možnosť investícií do nových technológií na znižovanie nákladov na výrobu, ale aj rozširovanie kapacít, investície do inovácií a nových výrobkov, čo by mohlo rozšíriť ponuku sortimentu zo slovenskej výroby pre maloobchod. Mnohí potravinári, najmä malé a stredné podniky, ktoré tvoria vyše 95% podnikov pôsobiacich v potravinárstve, však dnes zápasia s tým, aby ich vplyv konsolidačných opatrení nedostal do existenčných problémov. Keď počujeme, ako masívne podporujú potravinársku produkciu naši susedia v Maďarsku a Poľsku, je pre nás súčasná situácia ešte frustrujúcejšia,“ uviedol Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska.
Ako vyzerá zastúpenie slovenských potravín v jednotlivých obchodných sieťach?
Najvyššie zastúpenie slovenských potravín majú už tradične reťazce COOP Jednota (56 %), nasledujú predajne Fresh (52 %) a CBA (49 %). Najmenej slovenských výrobkov je vystavených v reťazci Lidl (32 %). Novootvorené predajne siete Biedronka dosiahli podiel slovenských výrobkov na úrovni 44%.
Do veľkej miery podiel vystavených slovenských výrobkov determinuje aj formát predajne. Najvyšší podiel je v malých predajniach, nasledujú supermarkety, potom hypermarkety a najnižší podiel vystavených slovenských výrobkov je v diskontoch.
„Pokles celkového podielu slovenských výrobkov bol zapríčinený výraznejším znížením podielu vystavených výrobkov v Kauflande, Tescu a Bille. Nepomohol ani nárast v sieťach Lidl a COOP Jednota. Ostatné siete majú na výsledky len malý vplyv. Biedronka dosiahla v prvom zisťovaní mierne nadpriemerný podiel vystavených slovenských výrobkov. Predpokladáme, že k tomu prispel aj mediálny tlak a očakávania vzhľadom na diskontný charakter siete so silným zázemím dodávateľov zo zahraničia, najmä z Poľska,“ vysvetlil Daniel Poturnay.
Podiel domácich potravín na predajných pultoch vybraných obchodných reťazcov:
Rok 2025 Zmena oproti roku 2024
COOP Jednota 56 % +1 p. b.
Fresh 52 % +1 p. b.
CBA 49 % +3 p. b.
Skupina Terno 44 % – 1 p .b.
Biedronka 44 %
TESCO 42 % 0 p. b.
Billa 41 % – 1 p .b.
Kaufland 40 % – 2 p .b.
Lidl 32 % +2 p. b.
Ako vyzerá zastúpenie slovenských potravín v jednotlivých kategóriách potravín?
Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (72 %), vody a minerálky (66 %), víno (55 %), pivo a mliečne výrobky – ostatné (49 %), mäsové výrobky (48 %). Najmenej zastúpené slovenské výrobky sú v rámci cukrovinky nečokoládové (11 %), kategórií oleje (14 %), konzervované produkty (14 %) a cukrovinky čokoládové spolu s nealkoholickými nápojmi (20 %).
Zo 16 sledovaných kategórií bol v roku 2025 zaznamenaný mierny nárast v 3 kategóriách. Najvýraznejší pokles zaznamenali spracované produkty (mínus 4 p.b.), liehoviny a destiláty a mliečne výrobky – prírodné syry (mínus 3 p. b.).
„V prípade jednotlivých kategórií potravín už dlhodobo pozorujeme pomerne stály podiel slovenských výrobkov, ktorý sa v jednotlivých rokoch zvýši alebo zníži o niekoľko málo percentuálnych bodov. Do obchodov sa teda nedarí zalistovávať výraznejšie množstvo slovenských výrobkov, a to ani v kategóriách, kde majú slovenské podniky kapacitu na navýšenie výroby, najmä v mliekarenskom a mäsospracujúcom odvetví,“ dodáva Branislav Cvik.
Podiel slovenských výrobkov na pultoch predajní SR podľa kategórií:
Rok 2025 Zmena oproti roku 2024
Mlieko 72 % – 1 p. b.
Vody a minerálne vody 66 % +1 p. b.
Víno 55 % 0 p. b.
Mliečne výrobky – ostatné 49 % 0 p. b.
Pivo 49 % – 2 p. b.
Mäsové výrobky 48 % – 1 p. b.
Liehoviny a destiláty 45 % – 3 p. b.
Mliečne výrobky – prírodné syry 42 % – 3 p. b.
Cestoviny 38 % – 2 p. b.
Spracované produkty 36 % – 4 p. b.
Trvanlivé pečivo 28 % 0 p .b.
Nealkoholické nápoje 20 % – 2 p. b.
Cukrovinky čokoládové 20 % – 2 p. b.
Konzervované produkty 14 % – 1 p. b.
Oleje 14 % +2 p. b.
Cukrovinky nečokoládové 11 % +1 p. b.
Vplyv hustoty osídlenia a typu obchodných sietí na dostupnosť slovenských potravín:
Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Banskobystrickom kraji (48 %), nasleduje Žilinský kraj (44 %), Prešovský a Nitriansky kraj (43 %), najnižší podiel má Trenčiansky a Bratislavský kraj (37 %) a Trnavský kraj (34 %).
„Prieskum potvrdzuje trend, že v husto obývaných krajoch s vysokou koncentráciou diskontných predajní a hypermarketov je dostupnosť slovenských potravín najnižšia. Naopak, v regiónoch s prevahou domácich obchodných sietí je podiel slovenských produktov v ponuke podstatne vyšší. S rastúcimi cenami potravín súvisí aj problém cezhraničného nákupu potravín – maloobchodné predajne blízko hraníc na Slovensku majú nižšie obraty, na druhej strane hraníc sú maloobchodné prevádzky vo veľkom počte navštevované slovenskými občanmi,“ uzavrel Daniel Poturnay