V dňoch 1. a 2. februára 2023 sa uskutočnili informačné dni k propagačnej politike pre poľnohospodárske výrobky na rok 2023.
Podujatie otvoril prostredníctvom videopríhovoru komisár Janusz Wojciechowski, ktorý propagačnú politiku označil za kľúčový nástroj pre propagovanie vysokých EÚ štandardov a hľadanie nových trhových príležitostí pre agropotravinársky sektor na vnútornom trhu a v tretích krajinách. Komisár skonštatoval, že propagačná politika je pre sektor prospešná aj v čase neistoty a výziev, ktorým aktuálne čelíme. Priority propagačnej politiky na rok 2023 sú nastavené tak, aby vzali do úvahy potreby trhu a presadzovali hlavné prierezové ciele EK v oblasti udržateľnosti, životného prostredia, zdravia, obchodu a poľnohospodárstva. Vlastné iniciatívy EK hodnotí komisár pozitívne a ich výsledky sú jasne viditeľné, ocenil predovšetkým dobrý výkon propagačných kampaní vo Vietname a Singapure. EK eviduje aj pretrvávajúci záujem o semináre, úspešným príkladom sú semináre o zdraví zvierat a rastlín v Číne, Južnej Afrike a UAE. V lete 2023 sa uskutoční misia na vysokej úrovni do Japonska s cieľom diverzifikovať obchodných partnerov a otvoriť nové trhy. Vybrané kampane zamerané na systémy kvality, označovanie, ekologické produkty a produkty so zemepisným označením (GI) budú naďalej stimulovať dopyt po kvalitných európskych výrobkoch.
Mikael Meunier a Bruno De Oliveira Alves (DG AGRI) predstavili pracovný program pre propagáciu poľnohospodárskych produktov na rok 2023 (AWP), ktorého cieľom je posilniť konkurencieschopnosť EÚ sektora, zvýšiť povedomie o kvalitných výrobkoch a preniknúť na nové rastúce trhy. Propagačná politika sa implementuje v širšom kontexte, berúc do úvahy ciele EDG, F2F, AP pre biopotraviny a Európskeho plánu na boj proti rakovine. Schválený rozpočet pre propagáciu na rok 2023 predstavuje objem vo výške 185,9 mil. EUR, z čoho:
- 89 mil. EUR je vyčlenených na jednoduché programy. Na vnútorný trh je vyčlenených 41,1 mil. EUR pre 5 oblastí (zvyšovanie povedomia o systémoch kvality, ekologické výrobky, udržateľné poľnohospodárstvo a AW, konzumácia čerstvého ovocia a zeleniny, GI a špecifické metódy výroby). Na tretie krajiny je vyčlenených 42,9 mil. EUR pre 4 oblasti (Čína, Japonsko, Kórea a Taiwan, Mexiko, USA a Kanada, ekologické výrobky, systémy kvality a AW, ostatné geografické oblasti). 5 mil. EUR je ponechaných pre prípadné narušenia trhu.
- 87,4 mil. EUR je vyčlenených na kombinované programy. Na vnútorný trh je vyčlenených 42,2 mil. EUR pre 4 oblasti (GI a špecifické metódy výroby, ekologické výrobky a systémy kvality, udržateľné poľnohospodárstvo a AW, konzumácia čerstvého ovocia a zeleniny). Na tretie krajiny je vyčlenených 40,2 mil. EUR na 2 oblasti (ekologické výrobky alebo AW vo všetkých tretích krajinách).
- 9,5 mil. EUR je vyčlenených na vlastné iniciatívy EK, ako sú EÚ pavilóny, stánky, kampane, semináre a misie.
Výzva na predkladanie návrhov sa otvára 02.02.2023 s uzávierkou do 20.04.2023 do 17:00 hod. Zverejnenie výsledkov je naplánované na jeseň. Čo sa týka plánovanej revízie propagačnej politiky, EK ukončila hodnotenie dopadu, aktuálne ešte stále pripravuje legislatívny návrh, ktorý bude zverejnený v priebehu roka 2023 (bez bližšej špecifikácie termínu).
V rámci panelovej diskusie sa zástupcovia EK zamerali na zlepšovanie obchodných príležitostí na rastúcich trhoch. C. Combette (DG AGRI, Ázia a Oceánia) v úvode podotkla, že Ázia je jednoznačne trh s najväčším potenciálom pre rast. Z tohto dôvodu je väčšina externých aktivít EK (nie len v rámci promo) smerovaná do tohto regiónu. Medzi 5 najväčších importérov EÚ produktov patrí UK (1/4), USA (12%), Čína (9-10%), Švajčiarsko a Japonsko. EÚ uzavrela už celkovo 40 FTAs, aktuálne sa rokuje o FTA s Austráliou, ktorá by mala byť uzavretá v lete. Po 10 ročnej pauze sa opätovne otvorili rokovania s Indiou, ďalšie kolo rokovaní sa bude konať aj s Indonéziou. EK sa ďalej plánuje zamerať na Filipíny, Malajziu a Thajsko. Kvôli vojne bol dočasne liberalizovaný obchod s UA s platnosťou do 5. júna t.r. EK momentálne zvažuje, aké kroky podnikne ďalej. Pri vyhodnocovaní cieľových krajín sa EK zameriava na hodnotenie potenciálu pre import, analyzuje ekonomický a geopolitický kontext, rast populácie a vývoj obchodu v agropotravinárskom sektore. V závere vystúpenia bola pozornosť upriamená na dve misie na vysokej úrovni v Japonsku (júl) a Indii (tbc), ktorých sa zúčastní komisár Wojciechowski. I. Chavarri-Ureta (DG TRADE) nadviazala na diskusiu o FTA a uviedla, že export v roku 2021 vďaka FTAs vzrástol o 8,2%. EK vytvorila informačnú platformu Access2Markets, ktorá poskytuje subjektom potrebné informácie týkajúce sa požiadaviek, ktoré musia tretie krajiny dodržiavať, SPS požiadaviek, potrebných dokumentov, daní, colných kvót, štatistík a pod. Na účely overovania pôvodu produktov bola vytvorená platforma ROSA. V závere I. Ureta skonštatovala, že FTAs umožňujú nadviazať spoluprácu s krajinami na všetkých úrovniach, poskytujú subjektom záruky a posilňujú konkurencieschopnosť, preto sa im musíme podrobne venovať.